środa, 11 grudnia 2013

Wywiad z Andrzejem Ziemiańskim

 źródło obrazka: ziemianski.com.pl

Andrzej Ziemiański to polski pisarz science fiction i fantasy. Tworzy również opowiadania. Jego najbardziej znane dzieła to "Wojny urojone", "Bramy strachu" oraz serie "Achaja" i "Pomnik cesarzowej Achai". Autor był wielokrotnie nagradzany Nagrodą Fandomu Polskiego im. Janusza A. Zajdla, nagrodą Sfinksa oraz Nautilusa. Obecnie jest jednym z najpopularniejszych polskich autorów fantastyki.

W ramach promocji wydanej w październiku książki pt. "Pułapka Tesli" autor wziął udział w akcji zorganizowanej przez portal lubimyczytac.pl i odpowiedział na pytania Czytelników. Wśród przekazanych autorowi pytań znalazło się moje, które zaprezentuję Wam wraz z odpowiedzią Andrzeja Ziemiańskiego.

Czytając "Achaję" miałam wrażenie, że nie tylko pragnie Pan napisać ciekawą historię, ale że stara się Pan stworzyć książkę z przesłaniem. „Achaja” między innymi ukazuje brutalność ludzkiej natury. By przetrwać nie tylko dostosowujemy się do napotkanych warunków, ale stajemy się ludźmi, którymi kiedyś gardziliśmy, których się baliśmy. Z ofiary często wyrasta kat i oprawca. Co chciał Pan osiągnąć pisząc "Achaję"? Co pragnie Pan przekazać Czytelnikowi tworząc?

Jestem zwolennikiem tezy, że literatura nie ma jakiegoś konkretnego celu. Piszę o sprawach, które znam, które mnie nurtują, ciekawią, których doświadczam. Nie ma w tym żadnego ukrytego celu przekazania jakichś konkretnych treści. Oczywiście taki przekaz powstaje, ale sam, bez mojego udziału. Pisząc o czymkolwiek wyrażam przecież swoje poglądy i swoje widzenie danych spraw.

Odpowiedź autora podoba mi się. Bez owijania w bawełnę Ziemiański mówi jak jest. Mimo, że jest utalentowanym artystą, nie przypisuje sobie zbyt wiele. Ziemiańskiego polubiłam po przeczytaniu "Achai",  którą do dziś uważam za wspaniałą książkę. Mimo, że nie przepadam za science fiction i fantasy, myślę, że w przyszłości sięgnę po jakąś pozycję tego autora.

Co polecacie?

Em.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz